Studiereis Côte d'Azur 2019

31 maart 2019 - Côte d'Azur, Frankrijk

Reisblog studiereis Côte d’Azur

--------------------------------------------------------------------------Dag 1: zaterdag 16 maart------------------------------------------------------------------
De eerste dag moesten we om half 9 verzamelen in Maastricht en zijn we om 9.00 uur s ’ochtends vertrokken naar de Côte d’Azur. We hebben de eerste reisdag een tussenstop gehad in Lyon. We zijn om 18.15 uur aangekomen in Lyon en hadden we vervolgens tot 21.00 uur vrije tijd. In deze vrije tijd zijn we in het oude gedeelte van Lyon in een restaurantje gaan eten. Daarna zijn we de brug over geweest en hebben we aan de andere kant van de rivier rondgelopen en wat van de stad gezien. Om 21.00 uur vertrokken we naar ons hotel Ibis Lyon Part Dieu Les Halles.

--------------------------------------------------------------------------Dag 2: zondag 17 maart---------------------------------------------------------------------
De tweede dag zijn we om 7.00 uur gaan ontbijten in het hotel en moesten we ons klaarmaken voor de reis naar Nice. We vertrokken om 8.00 uur en kwamen rond 15.00 uur aan in Nice. Eenmaal in Nice kregen we het nummer van het appartement waar we de komende week zouden verblijven.  Hier zijn we later van kamer gewisseld omdat we een redelijk kleine kamer hadden voor vier mensen in vergelijking met de andere leerlingen. We zijn van kamer kunnen wisselen en hebben een grotere kamer gekregen. Hier hebben we alle spullen uitgepakt en ons klaargemaakt voor onze kleine rondleiding door Nice door een van de leraren. We zijn de rondleiding gestart bij Fontaine du Soleil. Vanaf hier zijn we door het Italiaanse gedeelte van Nice naar het strand gelopen. Op de boulevard van Nice werd op dat moment de prijzen van de wielerronde door Nice uitgereikt. Dit hebben we even gekeken en daarna zijn we doorgelopen naar het strand en hebben daar een korte pauze gehad. Na de pauze zijn we doorgelopen door Nice en hebben we vrije tijd gehad. In die vrije tijd zijn we wat gaan eten en een drankje doen in het Hard Rock Café en zijn daarna teruggelopen door de winkelstraat van Nice naar het appartement.

---------------------------------------------------------------------------Dag 3: maandag 18 maart-----------------------------------------------------------------
De derde dag hebben we een beetje mogen uitslapen. Om 9 uur hebben we een gezamenlijk ontbijt gehad in ons hotel en zijn wea rond 10 uur vertrokken. We zijn rond half 11 aangekomen in een klein dorpje boven op een berg genaamd Ezé. Daar zijn we naar door het dorpje naar boven gelopen. Tijdens deze wandeling liep je door de smalle straatjes naar de botanische tuin die helemaal op de top van de berg ligt. In deze botanische tuin kun je genieten van het mooie uitzicht op zee, de dorpjes en de mooie bergen. De botanische tuin stond helemaal vol met verschillende cactussen, bloemen en bomen. Nadat we de botanische tuin hebben gezien zijn we teruggelopen naar beneden op weg naar de bus. Bij de bus reden we weer verder met als eindbestemming Monaco. Een stadstaat die bekend staat als mondaine badplaats, belastingparadijs en om de Formule 1 en de dure auto’s. Toen we aankwamen in Monaco hebben we de bus geparkeerd in een garage. Tijdens een korte pauze zijn we wat gaan lunchen op het plein voor het paleis. Daarna moesten we ons gaan verzamelen bij het museum “Oceanografie” daar zijn we naar binnen gegaan en hebben we genoten van de mooie onderwaterwereld. Vanuit daar zijn we met z’n allen naar het casino van Monaco gelopen. We zijn langs de weg gelopen waar jaarlijks de formule 1 auto’s starten en zijn we langs de haven gelopen naar het casino. Daar kregen we anderhalf uur vrije tijd. De meeste mensen zijn naar binnen geweest bij het casino of een van de dure hotels. Ik ben met een vriendin door de stad heen gelopen en hebben we veel gezien van de stad. Om half 5 verzamelen we weer bij het casino. Vanaf daar gaan we naar de plek waar de bus ons komt ophalen en ons weer naar het appartement bracht.

---------------------------------------------------------------------------Dag 4: dinsdag 19 maart--------------------------------------------------------------------

De vierde dag van de studiereis hebben we om half 9 samen ontbeten in de ontbijtzaal van het hotel. Nadat we ontbeten hadden vertrokken we langs de mooie kunstroute naar Antibes. Tijdens deze korte reis naar Antibes zijn we moeten stoppen i.v.m. een aanrijding door onze buschauffeur tegen de spiegel van een vrachtwagen. Het duurde iets langer dan normaal om de schadeformulieren in te vullen omdat het in een andere taal is en het niet duidelijk was wiens schuld het was. Eenmaal in Antibes aangekomen hebben we de jachthaven bezocht en zijn we meteen doorgelopen naar de overdekte markt waar je iets lekkers kon kopen. Daarna zijn we doorgelopen door Antibes en ook langs het fort met het museum van Picasso gelopen. Daarna zijn we teruggegaan naar de bus zodat, we nog alle tijd hebben bij onze volgende stop Cannes. Cannes staat bekend om het filmfestival, de boulevard en de mooie haven. Eenmaal in Cannes aangekomen zijn we verdeeld in groepjes en zijn we zo de boulevard over gelopen. Tijdens deze wandeling zijn we lang het gebouw gekomen waar het bekende filmfestival gehouden wordt. Wij hebben ook een kort bezoek gebracht aan diverse hotels op de boulevard. We zijn onder andere naar het Carlton hotel geweest waar veel verschillende filmsterren verblijven als het filmfestival plaats vindt. Na deze wandeling hadden we vrije tijd. In deze vrije tijd zijn we Cannes doorgelopen en vooral de winkelstraat gezien. Ook zijn we langs de winkels gelopen van allemaal dure merken. Daarna moesten we ons verzamelen op een plein en zijn we teruggereden naar ons hotel. Daar hadden we de tijd om ons op te frissen en even naar de winkel te gaan voordat we samen met alle leerlingen gingen eten bij een restaurant in Nice. Hierna zijn we teruggelopen naar het appartement en zijn een film gaan kijken.

---------------------------------------------------------------------------Dag 5: woensdag 20 maart-----------------------------------------------------------------

De vijfde dag in de Côte d’Azur hebben we om 9 uur ontbeten en zijn om 10 uur naar parfumfabriek Fragonard in Grasse geweest. Hier hebben we een rondleiding gekregen. De rondleiding hebben we gekregen van een vrouw die daar werkt. In deze rondleiding heeft ze uitgelegd hoe de parfum wordt gemaakt, hoe het verpakt wordt en ook heeft ze uitgelegd wie de Neus is en wat hij doet. Na de rondleiding zijn we naar de winkel gegaan die bij de fabriek zit. Hier hebben veel mensen souvenirtjes gekocht en hebben we allerlei parfum geroken. Daarna zijn we met de bus weer terug naar het appartement gegaan en hadden we de rest van de dag vrije tijd in Nice. In deze vrije tijd zijn we naar door het centrum van Nice gelopen en allerlei kleinere straatjes gezien en de grote winkelstraat genaamd Avenue Jean Médecin. Later deze dag hebben we voor ons zelf moeten koken en daarna zijn er een heleboel mensen karaoke gaan vieren in het centrum.

--------------------------------------------------------------------------- Dag 6: donderdag 21 maart---------------------------------------------------------------

De zesde dag vertrokken wij uit Nice. Dit betekende dat we die dag alles in moesten inpakken en het appartement moesten schoonmaken. Daarna moesten we om 10 uur uitchecken en de koffers bij de bus hebben staan. Vanaf het appartement reden we naar Lyon. Deze reis duurde ongeveer 9 uur. Tijdens deze reis hielden we een tussenstop in Avignon waar we vrije tijd hadden om wat rond te lopen en te gaan lunchen. Er was een groepje de stad ingegaan en een andere groep heeft een bezoek gebracht aan het Pausenpaleis. In het Pausenpaleis hebben wij een rondleiding gehad via een tablet. Deze tablet zegt waar je naartoe moet met behulp van een kaartje en vertelt meer over de kamer waar je instaat ook kan je via die tablet in elke kamer muntjes vinden. Toen we klaar waren met de rondleiding zijn we gaan lunchen bij een restaurantje op een plein waar een draaimolen stond. Nadat we lekker gegeten hadden zijn we de stad ingegaan om een paar winkels te bekijken. Om 16.15 moesten we weer verzamelen op het plein bij het Pausenpaleis en gingen we gezamenlijk een ijsje eten. Nadat we het ijsje op hadden gingen we weer terug naar de bus om de reis naar Lyon door te zetten. Eenmaal in Lyon aangekomen zijn we meteen naar het hotel gegaan en hebben we het kamernummer te horen gekregen. In het hotel hebben we de spullen in de kamer gezet en daarna zijn we naar de lobby gegaan. Daarna zijn we gaan slapen zodat we de volgende dag weer vroeg op konden staan.

-----------------------------------------------------------------------------Dag 7: vrijdag 22 maart--------------------------------------------------------------------

De laatste dag van de studiereis zijn we om 7 uur gaan ontbijten en om 8 uur vertrokken vanuit Lyon naar Maastricht. Na een lange busreis zijn we om 18.15 ongeveer aangekomen in Maastricht.